سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آبله میمونی برای کدام دسته از افراد خطرناکتر است؟

 

ابتدا باید این را بدانیم که آبله میمونی، نوع دیگری از کووید نیست. اما ویروس مربوط به این بیماری رفتار معمول خود را تغییر داده و نگران کننده شده است. البته آبله میمونی اکثرا بعد از چند هفته به صورت خود به خودی خوب شده با این حال این بیماری در برخی افراد می تواند منجر به عوارض پزشکی و حتی مرگ شود. اگر بخواهیم بگوییم آّبله میمونی برای کدام دسته از افراد خطرناک تر است، نوزادان، کودکان و افرادی که دارای نقص سیستم ایمنی هستند را میتوانیم نام ببریم که ممکن است در معرض خطر ابتلا به نوع شدید بیماری و حتی مرگ ناشی از آبله میمونی باشند. همچنین از عوارض آبله میمونی می توان به بروز عفونت های پوستی ثانویه، ذات الریه، گیجی و مشکلات چشمی اشاره کرد. تا به حال به طور میانگین 1 تا 10 درصد افراد مبتلا جان خود را از دست داده اند که این درصد به دلیل تعدادی از عوامل مانند میزان دسترسی به مراقبت های بهداشتی متفاوت است.

زیستگاه طبیعی این ویروس، حیوانات وحشی هستند. فردی در جنگل های استوایی غرب و مرکز آفریقا با یک موجود آلوده تماس پیدا می کند و باعث می شود ویروس در بین گونه ها جهش یابد. بثورات پوستی ظاهر می شود، سپس تاول می زند و پوسته پوسته می شود. اما الان این ویروس بسیار پخش شده.

 

آبله میمونی چه علائمی دارد و چگونه سرایت می کند؟
این بیماری مشابه به آبله مرغان است اما شدت و سرایت پذیری آن کمتر است. تب، سردرد، ورم، درد عضلانی، احساس خستگی، بروز بثورات پوستی به ویژه روی صورت، دستها و پاها از جمله علائم آن است که علائم آبله میمونی در شیوع فعلی این بیماری کمی نسبت به علائم آن در شیوع های قبلی در آفریقا متفاوت است. البته برای تسکین علائم بیماری آبله میموتی میتوان از واکسن آبله مرغان و داروهای ضد ویروسی استفاده کرد.